LELYSTAD - Zacht ronkend rijdt een auto met gezellig kletsende collega’s over de landelijke wegen. Achter het stuur zit Brigitte Daalder. Via de dorpjes die de dames passeren, keert het gesprek via snelle wendingen altijd weer terug naar Flevoland. Samen maken zij vaart om elke toerist tot een bezoekje te laten overgaan.


Flevoland, bekijk het maar

Provincie Flevoland werd afgelopen zomer op het netvlies van de Nederlandse televisiekijker gebrand met ‘Flevoland, bekijk het maar’. Ja, dat hoorden de mensen goed. Die uitspraak is echt in de hoofden blijven hangen, stelt Brigitte Daalder een aantal maanden later tevreden vast. “De landelijke campagne van VisitFlevoland heeft ons veel nieuwe bezoekers op de site opgeleverd en ik heb heel veel leuke reacties van mensen gekregen. Want je kunt zo’n boodschap natuurlijk op verschillende manieren uitleggen. Dat was ook precies onze bedoeling. Als VisitFlevoland willen we lef tonen en een verrassend beeld van Flevoland laten zien.”

Zetje in de rug

Nu de zomercampagne voorbij is, geeft de nieuwe directeur van VisitFlevoland alle bankzitters dan ook graag een zetje in de rug. Haar eigen vrienden waren de eersten die de afgelopen maanden opstonden en nieuwsgierig de deur uitgingen. “Toen ik naar Flevoland verhuisde, vonden ze dat ik naar het einde van de wereld vertrok. Ik zei: kom nu eerst maar eens kijken. Nou, dan hebben ze gedaan. Ze maakten kennis met de Hurkende Man en stapten op een boot naar de Marker Wadden. Na afloop gaven ze toe dat ze niet wisten wat ze zagen!”

Mooiste plekjes van de polder

De spontane Brigitte is een sprekend en sprankelend verteller. Vanuit haar toeristische organisatie speelt zij een belangrijke rol in het verhaal dat Provincie Flevoland in woord en beeld aan de buitenwereld wil overbrengen. Samen met gedeputeerde Jop Fackeldey en de medewerkers van de provincie brengt ze alle onverwachte hoekjes van de provincie met zichtbaar plezier in kaart. Niet digitaal of in een vergaderzaal, maar ter plaatse op de mooiste plekjes van de polder. “Laatst hebben we samen een gedeelte van de tulpenroute gefietst. Dan trekken we dus een tijdje met elkaar op en wisselen we onderling van gedachten. Tussendoor stoppen we dan even bij een boerderij waar heerlijke minikaasjes worden verkocht vanuit een heel charmant woonwagentje,” straalt ze. Heerlijk, want ik houd enorm van koken.”

Mooi team

Natuurlijk heeft ook een directeur van VisitFlevoland lang niet iedere dag de gelegenheid om uitstapjes te maken. Een groot deel van haar werktijd brengt ze met haar team door op het kantoor in Lelystad. “Als we bij elkaar zijn, blijven we buiten de hokjes denken, zoals we met het televisiespotje ook al voor ogen hadden. Het kan allemaal best wat spannender en vernieuwender. Laten we in plaats van die pasfoto’s op onze site nu eens een mooi filmpje maken met elkaar. We willen onze boodschap met iedereen delen en we zijn voor zowel toeristen als ondernemers eenvoudig te bereiken. Ik hecht namelijk heel veel waarde aan persoonlijke contacten. Daar ben ik me tijdens de coronacrisis des te meer bewust van geworden.”

Onderweg naar de Toerismetop

Gisteren nog kropen de dames van het Visit-team genoeglijk naast elkaar in de auto. Onderweg naar de landelijke Toerismetop in Gelderland. “Volgend jaar is Flevoland aan de beurt,” vertelt Brigitte niet zonder trots. “Daar willen we ons natuurlijk goed op voorbereiden, dus we keken tijdens de tocht heel goed om ons heen. Kijk, wat een leuk bakkertje. Daar, een groentewinkel, die kom je tegenwoordig niet veel meer tegen. Als je een bord langs de weg ziet staan dat verwijst naar verse streekproducten van de boerderij, dan gaan we ons afvragen welke groenten eigenlijk in onze provincie groeien en wat we daarmee kunnen. Zo blijven onze gedachten op gang.”

Bezoekers meenemen

In haar spoor hoopt Brigitte de komende tijd vele bezoekers met zich mee te nemen. “Wat ik eerder tegen mijn vrienden zei, zeg ik nu ook tegen iedereen: kom gewoon een keertje langs. Want als je eenmaal een keertje geweest bent, blijf je terugkomen. Dan ben je verkocht.”